Határtalanul!

Augustusban kaptuk az e-mailt, hogy a Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek elnevezésű pályázati felhívásra benyújtott pályázati projektünket a Bethlen Gábor Alap Bizottsága 2 060 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette.
A hetedikesek ötnapos kirándulásra mennek Szlovéniába és Horvátországba, felkeresik a Frangepán és a Zrínyi család régi birtokait, találkoznak kint élő magyarokkal. Útiterv: Lendva (Szlovénia), Csáktornya, Zágráb, Fiume, Krk, Szádrév, Rab sziget. ️

Határtalanul - nyertes pályázat

A 7. osztály az idén 1.680.000 forintot nyert a Határtalanul pályázat keretein belül.
A pályázat címe: Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában, azonosítója: HAT-18-01-0800

Határtalanul kiránduláson a 7. osztály

Négy napos osztálykirándulás keretin belül, Szlovénián keresztül haladva Horvátországban jártunk.
Lendván találkoztunk a magyar közösség vezetőjével, aki sok mindent elmondott a szlovéniai
magyarokról és eltáncolhattunk egy kanász táncot. a fiúkkal.
Meglátogattuk a várat és a Szent Katalin plébánia templomát.
A Vináriumba felmentünk és elláttunk négy országba.
Csáktornyai várat meglátogattuk és megkoszorúztuk Frangepánok szobrát.
Zágrábba Jelasics szobrát és a katedrálist látogattuk meg.
Fiume-ba a kikötőt, Baross Gábor szobrának megkoszorúzása után megtekintettük a Trast-i
várat és környékét, valamint a Szent Vitus- dómot.
Omisalj-ba a szálláson csodálatos kilátás nyilott a hatalmas víz felületre. Este és reggel
kilátogattunk a tengerhez a bátrabbak fürödtek, a többiek csak gyűjtögettek.
Krk városába leesett az állunk olyan kis kedves település. Emlékeztet egy olasz kisvárosra.
A Frangepánok várába sétáltunk.
Nagy élmény volt.

Parádiné Vas Katalin
osztályfőnök

Első nap: Lendva, Csáktornya, Zágráb

Videó:

Második nap:

Trsat vára, keresztút, kilátás, majd Fiume belváros és kikötő. Aztán Krk sziget, a szállás,
a tengerpart. Kipróbálták, milyen a víz. Este, sötétben rákokat kerestek.

Videó:

Harmadik nap:

Ismét voltak Fiumében, elmentek a halpiacra, újra a belvárosba. Látták, hogy Fiume lesz Európa
kulturális fővárosa 2020-ban. Aztán Abbaziába, a monarchia régi fürdőhelyére utaztak.
Még Ferenc József is ide járt. A nap végén Krk városát, a Frangepánok várát nézték meg.

Fotó:

További képek:

https://photos.app.goo.gl/WrAXTRhbFzzLF3Qa9  /1.nap/

https://photos.app.goo.gl/b3ZxZVj6YWAM7DYG9  /2.nap/

https://photos.app.goo.gl/B8HoCkXmrhxfmMCD6  /3.nap/

https://photos.app.goo.gl/7xjydNMvjDvtfRLUA  /4.nap/

Határtalanul! - Irodalmi kirándulás a Felvidékre

Még a tanév legelején kiderült, hogy a Határtalanul program támogatásával Felvidékre kirándulhatnak a maklári 7. osztályosok. Több mint 1,2 millió forintot nyertünk arra, hogy diákjaink megismerkedjenek a Felvidék történelmével, irodalmával.

Három napra mentünk. Először Arany János nyomában jártunk Alsósztregován, a Madách-kastélyban, ahol Arany is töltött néhány napot. Még azt is láttuk, miket javított Arany János Az ember tragédiájában. Bár majd csak középiskolában lesz tananyag, de itt megismerkedhettünk a drámával is, hiszen azt külön kiállítás mutatta be.
A füleki várban meglepő volt, hogy több egri vonatkozással is találkoztunk itt: ilyen volt Bebek Ferenc és Koháry István. Kiderült, hogy Füleket is elfoglalták a törökök, és itt is volt minaret meg török fürdő. A várban nagyon jó kiállításokat láttunk, a tetőről pedig jó volt szétnézni.
Rimaszombaton a belvárost jártuk be, majd megkerestük Petőfi és Tompa Mihály szobrát. Kiderült: Tompa nagyon jóban volt Arany Jánossal. Megkoszorúztuk a szobrát.
Innen már a szállásra mentünk Mlynkybe, ahol három fogás közül választhattuk ki a vacsorát. Volt biliárd, csocsó és pingpong – mindegyiket kipróbáltuk. Kétágyas szobákban laktunk, egyetlen négyágyas volt, de az leginkább lakosztályhoz hasonlított.
Második nap Szádalmáson, Maklár testvértelepülésén már vártak minket az ottani magyar nyelvű alapiskola hetedik osztályosai. Ott töltöttük a délelőttöt. Bemutatták nekünk a környéket, az iskolájukat, majd kis csoportokban beszélgettünk arról: hol milyen az oktatás, ők hogyan tanulnak, milyen egy napjuk. Sportversenyt szerveztek nekünk, vegyes csapatokban játszottunk. És most először a két iskola kapcsolatának történetében győztünk fociban. Ott is ebédeltünk.
A buszból láttuk a krasznahorkai várat, ami még mindig nem látogatható. Rozsnyón megnéztük a főteret, megkerestük a város legjobb fagyizóját, és még vásárolni is maradt egy kis időnk.
Innen a betléri kastélyba mentünk, a főúri pompától mindenki elájult. Többen azt terveztük, hogy átköltözünk ide. Külön érdekesség volt az Andrássyak által hazahozott sok egzotikus tárgy, kitömött elefántfej, egyiptomi múmia. Itt láttuk a korábban a krasznahorkai várban kiállított természetes múmiát, Serédy Zsófia épen megmaradt testét.
A vacsorához külön ajándékot is kaptunk a szállástól – megleptek minket desszerttel. A szállásadók egyébként végig nagyon jó fejek voltak.
Utolsó nap korán reggeliztünk és indultunk is. Az út végig a Szlovák paradicsom szélén vezetett, vadregényes volt. Messziről láttuk a Tátrát. Így érkeztük meg Lőcsére, ahol megnéztük az egységes belvárost, a városházát, a szégyenketrecet. Az egyik diák kiselőadásából kiderült az is, hogyan kellett egy lőcsei polgárnak viselkednie, ki kerülhetett a szégyenketrecbe. El is játszottunk néhány jelenetet.
Útban a szepesi vár felé a sofőr javaslatára megálltunk egy forrásnál, amelyből kénes víz bugyog, olyan, mint egy mini szökőkút. Pici sódombot is épít a víz. Közel volt már a szepesi vár. Ide a legmeredekebb úton másztunk fel (szinte mindenki ezt választotta). A vár a világörökség része, Közép-Európa legnagyobb ilyen építménye. Itt végignéztünk mindent, felkapaszkodtunk a toronyba, lementük az alsó várhoz. Tetszett a kínzási módokról, eszközökről készített kiállítás, és az a rész is, amely a középkori berendezéseket mutatta be.
Háromnapos körutunkat Kassán fejeztük be. Kassán megnéztük a belvárost, a zenélő szökőkutat, az Orbán-tornyot, Rákóczi emléktábláját. Elsétáltunk a mesterségek utcájába, innen a rodostói házhoz. Rákóczi házában a felső rész berendezése eredeti. Különleges volt nekünk a török építészet, lakberendezés. A Rákóczi-háztól a dómhoz mentünk, az idegenvezető részletesen mesélt nekünk a dómról, végül lementünk Rákóczi síremlékéhez. Ott elénekeltük a Himnuszt. Méltó lezárása volt ez a felvidéki kirándulásunknak. Innen ugyanis már hazafelé jöttünk.
A három nap alatt a diákok szórakozva tanultak, ráadásul lehetőségük volt megismerkedni néhány határon túl élő magyar kortársukkal is. A program az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt Határtalanul pályázat segítségével valósult meg.

Néhány diák véleménye:
A második napon voltunk Szádalmáson, megismerkedtünk az ottani diákokkal. Magyarul beszéltek. Voltak játékos programok, össze voltunk velük keverve, hogy jobban megismerjük egymást, és hogy összebarátkozhassuk.

Jó volt az út, nagyon szép helyeken jártunk. Jó volt a pizzázás, az ételek. Szádalmás is jó volt, fociban legyőztük őket 3:0-ra. Több helyen is fagyiztunk, és nagyon finomak voltak a fagyik. Jó volt olyan magyarokkal találkozni, akik Szlovákiában élnek.

Nagyon szép volt a kilátás a szálláson. Szép helyeken jártunk, a betléri kastély belülről csodálatos volt. Szlovákiában voltak falvak, ahol tudtak magyarul, például Szádalmáson.

Nekem a legjobban a betléri kastély tetszett, illetve a kassai dóm. Az is, hogy Rákóczi sírjánál elénekeltük a magyar himnuszt. Meglátogattuk a szádalmási iskolát, ahol nagyon kedvesen fogadtak minket.

A kirándulás összességében nagyon jól szervezett volt, mindig tudtuk előre, hogy hova megyünk. Nekem a várak és a kastélyok tetszettek legjobban. Ahol kaptunk tárlatvezetést, az részletes és mindenre kiterjedő volt.

Végre találkoztunk a szádalmási iskolában tanuló gyerekekkel. Nagyon kedvesek voltak. Bemutatták Szádalmást, a környéket és az iskolájukat. Mi is bemutattuk nekik az iskolánkat. Utána adtunk nekik egy kis ajándékot, és ők is adtak. Azután közösen játszottunk, versenyeztünk, nagyon jól szórakoztunk. Ezután a makláriak és a szádalmásiak játszottak egy focimeccset. Sok-sok idő után végre a makláriak nyertek. Utána megebédeltünk. Nagyon jól éreztük magunkat náluk.

Én nagyon örültem annak, hogy Szádalmásra mentünk, mert kedvesek voltak ott a tanárok és a gyerekek. A sportos programok is nagyon jók voltak. Az ajándéknak is nagyon örültek/örültünk. Rozsnyón fagyiztunk először. Úristen! Iszonyatosan finom volt a fagyi, és nagyon jó árban! A betléri kastély is nagyon szép volt. Akikkel beszélgettünk a kirándulás alatt, azok annyira aranyosan próbáltak magyarul beszélni. A meleg ellenére is én nagyon jól éreztem magam. Mindenkinek, aki ezért tett, dolgozott, nagyon köszönöm.

A Határtalanul kirándulásról bővebben itt lehet olvasni.

A betléri kastély:

A füleki várban:

A szádalmási diákokkal:

A szepesi vár tetején:

Határtalanul

Alternative flash content

To view this Flash you need Javascript on your browser and updated version of flash player.